G-LF7YX0XM5S
top of page
תמונת הסופר/תAmikam salant

מדוע נעלמו האוספים הדיגיטליים של הספרייה הלאומית הבריטית?



לְהַבְדִיל , חודש אוקטובר 2023 ייזכר כאוקטובר השחור לא רק בישראל אלא גם בספרייה הלאומית הבריטית שמערכת המידע המקוונת והאוספים הדיגיטליים שלה נפרצו כולם לחלוטין במתקפת כופרה חיצונית.


הקטלוג המקוון חזר לפעול חלקית רק באמצע חודש מאי 2024 , כולל החיפוש המתקדם מבוסס PRIMO , אבל מרבית האוספים הדיגיטליים של הספרייה הלאומית הבריטית עדיין אינם נגישים ONLINE  , למעט אוסף העיתונות הדיגיטלי הבריטי ההיסטורי שאינו מנוהל , למזלנו, ע"י צוותי הספרייה הלאומית הבריטית .

להזכירכם כי בספרייה הלאומית הבריטית יש 170 מיליון כותרים ( לעומת 4 מיליון כותרים בספריה הלאומית בירושלים) .


רקע


בסוף חודש אוקטובר האחרון, נפגעה הספרייה הלאומית הבריטית ממתקפת כופרה של כנופיית Rhysida. במתקפת נגנבו קבצי מידע בנפח של 600 ג'יגהבייט GB שפורסמו לאחר מכן בדארקנט, שרתים רבים הוצפנו ונהרסו. הספרייה עדיין לא התאוששה ולא חזרה לפעילות מלאה.


התוקפים העתיקו אל מחוץ לארגון כחצי מיליון קבצים, בהתחלה ללא סדר או לוגיקה מסוימת (בעיקר קבצים ממערכות כספים, טכנולוגיה וכוח אדם), ולאחר מכן קבצי שהכילו את מילות החיפוש "דרכון", "חסוי" ועוד. לאחר מכן התוקפים השתלטו על כלי ניהול תשתיתיים ויצרו כ-22 עותקים של בסיסי נתונים שונים, חלקם מכילים פרטי קשר של לקוחות ועובדים.


בצילום למטה : חדרי העיון של הספריה הלאומית הבריטית מרץ 2024 : לא ניתן להשתמש בעמדות המחשב !!


השימוש האינטנסיבי של הספרייה במערכות ישנות יחסית הפך אותה פגיעה מאוד להצפנה והשמדת נתונים. חלק מהמערכות הישנות ניזוק באופן שאינו מאפשר תיקון או שחזור (בחלקו משום שהיצרנים הפסיקו לתמוך במוצרים אלו), וכך נוצר מצב שאמנם קיימים עותקים דיגיטליים של כל הכתבים המצויים בספריה אבל המטאדאטה שלהם אבד ולכן לא ניתן כרגע לחפש ולאתר אותם עד שלא תתבצע עבודת שחזור מפרכת וידנית, בחלקה. הספרייה לא יצרה קשר עם התוקפים ולא שילמה כופר, על פי הנחיית הרשויות.


ההשפעה של המתקפה הייתה נרחבת. אמנם המתקנים הפיזיים של הספרייה נותרו פתוחים לציבור אולם כל התשתית ניזוקה- לא ניתן היה לחפש במאגרי נתונים, לצפות בעותקים דיגיטליים או סרוקים של ספרים ורבים מאנשי הסגל לא יכלו לבצע את עבודתם מחוסר גישה למערכות מחשוב ואפילו אימייל. מערכת הניהול המרכזית של הספרייה "הלכה לעולמה" ולא תוכל לחזור לתפקד יותר, אבל בתהליך החקירה נתגלו גיבויים שיאפשרו בניית מערכת ניהול חדשה.


העלות הכוללת של המתקפה לא ניתנת להערכה בשלב זה, משום שפעולות השחזור והבניה מחדש לא נסתיימו. אולם כבר עתה ניתן לומר שהספרייה לא מסוגלת למלא את תפקידה במלואו- לא ניתן לתמוך במחקר וחלק גדול מהגנזך לא זמין (אם כי נראה שלא נפגע באופן ממשי). על אף כל זאת- הספרייה כן נותרה פתוחה ואפילו המשיכה להשאיל ספרים למעוניינים (על ידי השיטה הוותיקה והבטוחה של כרטיסיות השאלה).

 

74 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page